کد مطلب:212747 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:56

عیسی بن عبدالله بن سعد اشعری قمی
نویسنده گوید: عمران، برادری به نام عیسی بن عبدالله دارد كه او نیز در نزد امام صادق (ع) وجاهت داشته، و آن جناب به وی عنایتی تمام داشته است. و او همان است كه



[ صفحه 289]



امام صادق (ع) میان دیدگان او را بوسید و فرمود: تو از ما اهل بیت می باشی. [1] .

روایت شده كه وقتی عیسی بر حضرت وارد شد، امام به او سفارش چیزهایی را فرمود، پس عیسی با آن جناب وداع كرد، و بیرون رفت. امام به وسیله خادمش او را برگردانید و دیگر باره او را به چیزهایی سفارش نمود، و سپس گفت: ای عیسی بن عبدالله! خدای عزوجل فرموده: امر كن اهل بیتت را به نماز، و تو از ما اهل بیتی... [2] .

در مجالس شیخ مفید (ره)، از یونس بن یعقوب روایت شده كه گفت: زمانی كه در مدینه بودم، در یكی از كوچه های مدینه، حضرت صادق (ع) به من رسید و فرمود: یونس برو بر در خانه ما كه در آن جا یك تن از خاندان ما منتظر نشسته است. من بر در خانه حضرت رفتم دیدم عیسی بن عبدالله در آن جا نشسته، به او گفتم: كیستی؟ گفت: از اهل قم می باشم. طولی نكشید حضرت در حالی كه بر چهارپایی سوار بود تشریف آورد و وارد منزل شد و به ما فرمود: داخل شوید. همین كه وارد شدیم، خطاب به من فرمود: چنان گمان می كنم كه تو حرف مرا، كه گفتم عیسی بن عبدالله از ما خاندان است، انكار داری؟ عرض كردم: آری، فدایت شوم، عیسی بن عبدالله مردی از اهل قم است، چگونه از شما اهل بیت باشد؟ حضرت فرمود: ای یونس! بدان كه عیسی بن عبدالله در حیات و ممات مردی است از ما. [3] .

در كافی، از علی بن زیاد، از پدرش روایت شده كه گفت: خدمت امام صادق (ع) بودم كه عیسی بن عبدالله قمی وارد شد. حضرت به او خوشامد گفت، و نزدیك خودش نشانید، سپس فرمود: ای عیسی بن عبدالله! از ما نیست و شرافتی ندارد كسی كه در شهری باشد كه صد هزار نفر یا بیشتر در آن جا زندگی كنند، و در آن شهر شخصی پارساتر از او یافت گردد (از ما نیست كسی كه از نظر تقوی بالاتر از دیگران نباشد). [4] .


[1] اختصاص، شيخ مفيد، ص 195 - اختيار معرفة الرجال، ص 334 - بحارالانوار، ج 47، ص 349.

[2] اختصاص، شيخ مفيد، ص 195 - اختيار معرفة الرجال، ص 334 - بحارالانوار، ج 47، ص 349.

[3] امالي شيخ مفيد، مجلس 17، ح 6.

[4] اصول كافي، ج 2، باب ورع، ص 63.